Вестник ОренДС. 2022 №2(23)

Вестник ОренДС. 2022 №2(23)


Исследования


Васильев Д.В., иерей

Vasilyev D.V., priest

Критика базовых положений гностицизма в святоотеческих комментариях на первую главу Книги Бытия

The criticism towards fundamentals of gnosticism in holy fathers’ comments to the first chapter of the book of genesis

Аннотация (Abstract)

Настоящая статья посвящена святоотеческой критике мировоззренческих оснований гностического учения. Рассмотрены характерные положения гностицизма, вступающие в противоречие с православным вероучением. Приведены критические замечания святых Отцов IV–V вв. по Р.Х. – свтт. Василия Великого, Григория Богослова, Иоанна Златоуста, Амвросия Медиоланского, Августина Иппонского, прпп. Ефрема Сирина, Анастасия Синаита, блж. Феодорита Киррского – а также свт. Филарета (Дроздова), содержащиеся в их комментариях на первую главу Книги Бытия и опровергающие предпосылки к гностическому мировоззрению.

The article deals with the criticism on behalf of the Holy Fathers against the fundamentals of the Gnostic world view. The characteristic features of gnosticism confronting the orthodox doctrine are explicated. The critical notions of the Holy Fathers of the 4th–5th centuries AD (Stt. Basil the Great, Gregory the Theologian, John Chryzostom, Ambrose of Milan, Augustine of Hippo, st. Ephraim the Syrian, Anastasius Sinaita, Theodoret of Cyrus, as well as st. Filarete (Drozdov)), that overthrow the presuppositions towards gnostic ideology as derived from their comments on the first chapter of the book of Genesis are given.

Ключевые слова (Keywords)

православие, гностицизм, натурфилософия, святые Отцы, комментарии, Книга Бытия.

orthodoxy, gnosticism, natural philosophy, Holy Fathers, comments, the book of Genesis.

Читать статью


Сенченко Л.Л., иерей

Senchenko L.L., priest

Белорусские земли во время унии

Belarusian lands during the uniatism

Аннотация (Abstract)

В статье рассказывается о ситуации, сложившейся после провозглашения унии в 1596 г., на белорусских землях. Цель исследования – изучение последствия унии для белорусов. Исследование опирается на исторические данные. Методы исследования ориентированы на анализ содержательной стороны научного знания, ее когнитивного и концептуального аспекта; общие методы исторического исследования: проблемно-хронологический и синхронический. 1 600 священнослужителей и около 1 600 000 жителей белорусских земель в Речи Посполитой были переведены в униатство – католичество восточного обряда. В результате стал господствовать латинский обряд и католическое богословие. Православные храмы были насильно отобраны и устроены по католическому образцу (исчезновение иконостасов). Белорусский язык был запрещен, и проповеди стали звучать на польском языке. Население негативно отнеслось к новой вере, и поэтому были недовольства и восстания. На белорусских землях лишь только две епархии сохранили верность православной вере: Могилевская (Белорусская) и Слуцкое княжество. В 1839 г. стараниями митрополита Литовского и Виленского Иосифа (Семашко) на Полоцком Соборе униатство на белорусских землях было окончательно ликвидировано.

The article describes the situation that developed after the proclamation of the Uniatism in 1596 in the Belarusian lands. The purpose of the research is to study the consequences of the uniatism for Belarusians. The study is based on historical data. The research methods are focused on the analysis of the content side of scientific knowledge, its cognitive and conceptual aspects; general methods of historical research: problem-chronological and synchronic.1,600 clergymen and about 1,600,000 residents of the Belarusian lands in the Polish-Lithuanian Commonwealth were transferred to Uniatism-Catholicism of the Eastern Rite. As a result, the Latin rite and Catholic theology began to dominate. Orthodox churches were forcibly selected and arranged according to the Catholic model (the disappearance of iconostases). The Belarusian language was banned and sermons began to sound in Polish. The population reacted negatively to the new faith and therefore there were discontents and uprisings. In the Belarusian lands, only two dioceses remained faithful to the Orthodox faith: Mogilev (Belorussian) diocese and Slutsk Principality. In 1839 thanks to the efforts of Metropolitan Joseph of Lithuania and Vilna (Semashko), uniatism in the Belarusian lands was finally eliminated at the Polotsk Cathedral.

Ключевые слова (Keywords)

белорусские земли, уния, Речь Посполитая, храмы, православие, епархии, восстания.

Belarusian lands, uniatism, Polish-Lithuanian Commonwealth, churches, Orthodoxy, dioceses, revolts.

Читать статью


Ткаченко М.М., иерей

Tkachenko M.M., priest

Католический след в православном служебнике. Сравнительный анализ «Известия учительного» и латинского трактата «De defectibus»

Catholic trace in the orthodox service book. Comparative analysis of “Teaching News” and the Latin treatise “De defectibus”

Аннотация (Abstract)

Современная структура русского служебника складывалась с течением столетий. Вид, наиболее приближенный к современному, прослеживается приблизительно с середины XVII века. Заключительной частью сформировавшейся книги является текст, именуемый «Учительным известием» и содержащий в себе практические указания относительно совершения литургии. Однако, данный текст не является уникальным. Похожее произведение содержится во всех католических миссалах, изданных до 1962 года, и называется: «De defectibus in celebratione Missae occurrentibus». Целью данной статьи является доказательство того факта, что «Учительное известие» представляет собой переработанную копию упомянутого латинского произведения. Для достижения данной цели в статье приводится сравнительный анализ избранных положений русского «Известия» и латинского «De defectibus» с целью выявления их сходства. Латинские фрагменты, в свою очередь, впервые переводятся на русский язык. В конце статьи подводятся итоги и делаются соответствующие выводы.

The modern structure of the Russian service book has evolved over the centuries. The view closest to the modern one can be traced from about the middle of the XVII century. The final part of the formed book is a text called the teaching news and containing practical instructions regarding the celebration of the liturgy. However, this text is not unique. A similar work is contained in all Catholic missals published before 1962, and is called: “De defectibus in celebratione Missae occurrentibus”. The purpose of this article is to prove the fact that the teaching news is a revised copy of the mentioned Latin work. To achieve this goal, the article provides a comparative analysis of selected provisions of the Russian “News” and the Latin “De defectibus” in order to identify their similarities. Latin fragments, in turn, are translated into Russian for the first time. At the end of the article, the results are summarized and appropriate conclusions are drawn.

Ключевые слова (Keywords)

православие, католицизм, служебник, месса, сравнение, анализ, литургия, сходство.

Orthodoxy; catholicism; service book; mass; comparison; analysis; liturgy; similarity.

Читать статью


Ильина Л.E., Савенков В.Н.

Ilyina L.E., Savenkov V.N.

«Агни Парфене» как отражение учения о Пресвятой Богородице

“Agni Parthene” as a reflection of the doctrine about the Holy Mother of God

Аннотация (Abstract)

Статья посвящена православному греческому молитвословию «Αγνή Παρθένε (Непорочная Дева)». Авторы рассматривают историю появления данного песнопения, ставшего очень поздним, но не менее популярным восхвалением Пресвятой Богородицы. На основе анализа текстовой составляющей рассмотрены прообразы используемых в молитвословии словосочетаний и выражений.

The article is devoted to the Orthodox Greek prayer “Αγνή Παρθένε (Immaculate Virgin)”. The authors consider the history of the appearance of this hymn, which has become a very late, but no less popular praise of the Most Holy Theotokos. Based on the analysis of the text component, the prototypes of phrases and expressions used in prayer are considered.

Ключевые слова (Keywords)

«Αγνή Παρθένε (Непорочная Дева)», Богородица, Нектарий Эгинский, песнопение, православие, молитвословие.

“Αγνή Παρθένε (Immaculate Virgin)”, Mother of God, Nectarios of Aegina, chanting, Orthodoxy, prayer.

Читать статью


Иоасаф (Устюжанинов), иеродиакон

Ioasaf (Ustiujaninov), hierodeacon

Нравственное сознание человека в контексте учения святителя Иоанна Златоуста о божественном домостроительстве

Moral consciousness of a man in the context of the teaching of Saint John Chrysostom on divine iconomy

Аннотация (Abstract)

Этическая концепция святителя Иоанна Златоуста – это гармоничное изложение нравственных истин и идеалов, достигаемых посредством нормального нравственного развития человека и правильной духовной жизни. В частности, Златоуст признает духовно-нравственным скрепом между Богом и человеком именно нравственное сознание, посредством которого человек способен к богообщению и богоуподоблению. Каждому из нас должно взглянуть на себя через призму собственного нравственного сознания, чтобы прочувствовать свою живую связь с Богом и проложить к Нему спасительный путь.

This article is devoted to one of the key topics in the field of Orthodox moral theology – the moral consciousness of a person. The ethical concept of St. John Chrysostom is a harmonious presentation of moral truths and ideals achieved through the normal spiritual and moral development of a person and a correct spiritual life. In particular, Chrysostom recognizes moral consciousness as the spiritual and moral bond between God and man, through which man is capable of communion with God and becoming God-like. As a novelty of this article, the author invites each person to pay attention to himself through the prism of his own moral consciousness, in order to deeply feel his living connection with the Creator and pave a saving path to Him.

Ключевые слова (Keywords)

божественное домостроительство, нравственный закон, нравственное сознание, стыд, совесть, долг, ответственность, воздаяние.

divine iconomy, moral law, moral consciousness, shame, conscience, duty, responsibility, retribution

Читать статью


Касенкин В.А., диакон

Kasenkin V.A., deacon

Особенности определения понятия «сердце» в трактате «Исповедь» блаженного Августина Гиппонского

Features of the definition of the concept of “heart” in the treatise “Confession” of Blessed Augustine of Hippo

Аннотация (Abstract)

В статье предпринимается попытка анализа концепции понятия «сердце» в трактате «Исповедь» блаженного Августина Гиппонского. «Исповедь», у которой есть два адресата – паства и Бог, – дает возможность научиться вслушиваться в переживаемое человеком чувство на пути к Богу. В трактате блаженный автор многократно описывает состояние своего сердца, давая читателю и, соответственно, своей пастве, личный опыт в общее пользование.

The article attempts to analyze the idea of the concept of “heart” in the treatise “Confession” of Blessed Augustine of Hippo. “Confession”, which has two addressees – the flock and God – makes it possible to learn to listen to the feeling experienced by a person on the way to God. In the treatise, the blessed author repeatedly describes the state of his heart, giving the reader and, accordingly, his flock, personal experience for common use.

Ключевые слова (Keywords)

блаженный Августин, «Исповедь», сердце, нравственность, грех, смертность души.

Blessed Augustine, “Confession”, heart, morality, sin, mortality of the soul.

Читать статью


Сулейманов Т.Ф., Кашапов У.А.

Sulejmanov T.F., Kashapov U.A

Русская религиозно-философская мысль о сущности христианского социализма

Russian religious and philosophical thought about the essence of Christian socialism

Аннотация (Abstract)

В предлагаемой вниманию статье рассматриваются религиозно-философские взгляды таких русских религиозных мыслителей, как Ф.М. Достоевский, В.С. Соловьев, С.Н. Булгаков, С.Л. Франк, Г.П. Федотов, о сущности такой доктрины, как «христианский социализм», ее содержании, основополагающих ее принципах, среди которых стержневым является устроение всей системы общественно-экономических отношений на подлинно христианских началах – равенстве, братстве и социальной справедливости. Согласно русской религиозно-философской мысли решение социальных вопросов, основанных на экономическом фундаменте эгалитаризма, возможно посредством религиозно-нравственного совершенствования человеческой личности, деятельной христианской любви и такими определяющими христианскими ценностями, как вера, справедливость, солидарность, достоинство, единство, нравственность, честность, милосердие, семья, культура, национальные традиции, благо человека, трудолюбие, самоограничение и самопожертвование.

This article discusses the religious and philosophical views of such Russian religious thinkers as: F.M. Dostoevsky, V.S. Solovyov, S.N. Bulgakov, S.L. Frank, G.P. Fedotov on the essence of such a doctrine as “Christian socialism”, its content, its fundamental principles, among which the core is the organization of the entire system of social and economic relations on truly Christian principles – equality, fraternity and social justice. According to Russian religious and philosophical thought, the solution of social issues based on the economic foundation of egalitarianism is possible through the religious and moral improvement of the human personality, active Christian love and such defining Christian values as faith, justice, solidarity, dignity, unity, morality, honesty, mercy, family, culture, national traditions, human welfare, diligence, self-restraint and self-sacrifice.

Ключевые слова (Keywords)

религия, вера, церковь, христианство, социализм, христианский социализм.

religion, faith, church, Christianity, socialism, Christian socialism.

Читать статью


Бильчук А.А., протоиерей

Bilchuk A.A., archpriest

Образовательная деятельность Императорского Православного Палестинского Общества на территории Ближнего Востока в конце XIX – начале XX века

Educational activities of the Imperial Orthodox Palestinian Society in the Middle East in the late 19th – early 20th centuries

Аннотация (Abstract)

В данной статье рассмотрено одно из уставных направлений деятельности Императорского Православного Палестинского Общества: учебно-просветительская работа среди местного населения Палестины и Сирии, проанализирована проблема развития сети учебных заведений на территории Ближнего Востока, представлены основные виды учебных заведений, открытых Императорским Православным Палестинским Обществом на момент начала XX века, определены ключевые моменты развития образовательной системы на Ближнем Востоке.

This article discusses one of the statutory activities of the Imperial Orthodox Palestinian Society: educational work among the local population of Palestine and Syria, the problem of the development of a network of educational institutions in the Middle East is analyzed, the main types of educational institutions opened by the Imperial Orthodox Palestinian Society at the beginning of the 20th century are presented, the key points of the development of the educational system in the Middle East are identified.

Ключевые слова (Keywords)

Императорское Православное Палестинское Общество, Палестина, Сирия, школы, семинарии, образовательная система, учебные заведения, православие.

Imperial Orthodox Palestinian Society, Palestine, Syria, schools, seminaries, educational system, educational institutions, Orthodoxy.

Читать статью


Корчагин С.А., протоиерей

Korchagin C.A., archpriest

Оренбургское духовное магометанское собрание как орган аккультурации исламского населения Российской империи в конце XVIII века

Orenburg spiritual mohammedan assembly as an acculturation body of the Islamic population of the Russian empire at the end of the 18th century

Аннотация (Abstract)

В статье рассматриваются причины и условия создания Оренбургского духовного магометанского собрания как административного и духовного централизованного органа управления мусульманами Российской империи. Делается вывод о том, что создание Духовного магометанского собрания явило собой новый вектор в политике Российской империи в вопросах взаимодействия с мусульманскими подданными. Оно стало показателем того, что Екатерина II заложила новый фундамент государственных действий по отношению к исламу, положив начало повышению его статуса и превращению его приверженцев из «гонимых» и порицаемых до «терпимых» государевых людей, а также активного их вовлечения в культурно-правовое пространство Российского государства.

The article discusses the reasons and conditions for the creation of the Orenburg Spiritual Mohammedan Assembly as an administrative and spiritual centralized governing body of Muslims of the Russian Empire. The conclusion is made that the creation of the Spiritual Mohammedan Assembly has revealed a new vector in the policy of the Russian Empire in matters of interaction with Muslim subjects. It became an indicator that Catherine II laid a new foundation for state actions in relation to Islam, marking the beginning of raising its status and turning its adherents from “persecuted” and censured to “tolerant” sovereign people, as well as their active involvement in the cultural and legal space of the Russian state.

Ключевые слова (Keywords)

Оренбургское духовное магометанское собрание, ислам, Екатерина II, аккультурация, муфтий.

Orenburg spiritual Mohammedan Assembly, Islam, Catherine II, acculturation, mufti.

Читать статью


Иона (Чураков), игумен

Iona (Churakov), hegumen

Изучение культурного наследия Джалолуддина Руми в современности и значение его этико-религиозных идей в суфийских притчах

The study of the cultural heritage of Jaloluddin Rumi in modern times and the significance of his ethical and religious ideas in sufi parables

Аннотация (Abstract)

В статье дается историографический обзор научных и богословских исследований культурного наследия Джалолуддина Руми и его влияние на мировое культурное наследие. Мистицизм творчества Руми связан с пониманием проблемы двойственности человека как единого образа макро- и микрокосма, что отражается в аллегориях поэтического творчества. Как духовный учитель, Руми своим художественным творчеством внес огромный вклад в мировое культурное наследие и развил мистико-духовную символику суфийской религиозной традиции. В силу своей высокой художественной формы и глубокого общечеловеческого содержания нравственных ценностей творчество Руми стало важнейшим элементом не только общемусульманской культуры, но и мирового культурного наследия.

The article provides a historiographical review of scientific and theological studies of the cultural heritage of Jaloluddin Rumi and its impact on the world cultural heritage. The mysticism of Rumi’s creativity is connected with the understanding of the problem of the duality of a person as a single image of macro and microcosm, which is reflected in the allegories of poetic creativity. As a spiritual teacher, Rumi made a huge contribution to the world cultural heritage with his artistic creativity and developed the mystical and spiritual symbolism of the Sufi religious tradition. Due to its high artistic form and deep universal content of moral values, Rumi’s work has become an important element not only of the general Muslim culture, but also of the world cultural heritage.

Ключевые слова (Keywords)

Джалолуддин Руми, румиология, суфийское культурное наследие, суфийские притчи, поэтический мистицизм, Маснави, суфийский символизм, тарикат, мировое культурное наследие.

Jaloluddin Rumi, rumiology, Sufi cultural heritage, Sufi parables, poetic mysticism, Masnavi, Sufi symbolism, tarikat, world cultural heritage.

Читать статью


Зосима (Кондраков), иеромонах

Zosima (Kondrakov), hieromonk

Стратегии межрелигиозного диалога

Strategies for interreligious dialogue

Аннотация (Abstract)

Статья посвящена теоретическому рассмотрению межрелигиозного диалога как формы межкультурного общения представителей различных религиозных традиций, которые в рамках коммуникации достигают взаимопонимания в решении общих социальных проблем и взаимообогащаются, узнавая лучше религиозную культуру друг друга, при сохранении своей религиозной идентичности и свободы веры. В статье проанализированы дефиниции диалога и межрелигиозного диалога, предложены авторские варианты этих дефиниций. Определены внутренние и внешние факторы и условия межрелигиозного диалога. Проанализированы различные классификации межрелигиозного диалога, предложена авторская классификация базовых стратегий межрелигиозного диалога. Автор обосновывает концепцию, согласно которой существуют четыре базовые стратегии межрелигиозного диалога: формализованно-толерантная, экуменически-личностная, охранительскиформализованная, апологетически-личностная.

The article is devoted to the theoretical consideration of interreligious dialogue as a form of intercultural communication between representatives of various religious traditions who, within the framework of communication, reach mutual understanding in solving common social problems and enrich themselves by getting to know each other’s religious culture better, while preserving their religious identity and freedom of faith. The article analyzes the definitions of dialogue and interreligious dialogue, and offers the author’s versions of these definitions. Internal and external factors and conditions of interreligious dialogue are defined. Various classifications of interreligious dialogue are analyzed, the author’s classification of basic strategies of interreligious dialogue is proposed. The author substantiates the concept according to which there are four basic strategies of interreligious dialogue: formalized – tolerant, ecumenical-personal, protective-formalized, apologetic – personal.

Ключевые слова (Keywords)

межрелигиозный диалог, православие, ислам, стратегии, культура, традиции, экуменизм, антиэкуменизм.

interreligious dialogue, Orthodoxy, Islam, strategies, culture, traditions, ecumenism, anti-ecumenism.

Читать статью